Sunday, April 5, 2009

BIAR MATI SERIBU TAHUN, AKU PASTI BANGKIT SEMULA - Suhai Ragas



segala sempadan telah kurempuh
isi dunia bersepai kurobek
darah kulumur ke puncak berontak

nanah kutabur ke lembah parah

ketika kubunuh denyut waktu
kuhidupkan juga nadi sejarah
tak kupedulikan duri derita
atau bertandangnya si air mata
kerana seluruh alam yang kutawan
adalah aku bersilih wajah

tatkala aku mencakar langit
kakiku berpijak di bumi dusta
aku jugalah akar penawar
daripada benih maya pesada

taufan seganas resah
kerap kugenggam kurenyuk
demikian api seribu warna kupadam
kutelan
getar rindu pada utopia semakin
mengasyikkan
hingga aku terhidu mimpi yang hilang
lalu dijemput dentuman kebenaran
dan aku pun bermaharajalela memercik kuasa


Suhai Ragas
Sanctuary 2001

No comments:

Post a Comment